Lidem chybí kolegové, přesto se do kanceláří nehrnou

Asi nejvíce chybí lidem pracujícím kvůli pandemii koronaviru z domácích kanceláří možnost vídat se a osobně konzultovat pracovní úkoly s kolegy, přesto se zpět do firemních kancelářských parků neženou. Možnost práce z kanceláře tak využívá zatím jen něco mezi 7 a 15 % zaměstnanců. Vyplývá to z šetření asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy z oboru IT, podnikových a digitálních služeb.

Malý zájem zaměstnanců o návrat do firemních
kanceláří je zajímavý i v kontextu zjištění průzkumu společnosti Colliers,
která je strategickým partnerem ABSL. Lidem pracujícím z domova dle něj
téměř v polovině případů vadí, že nedokáží dobře oddělit pracovní a
soukromý život. Výhody, které home office nabízí, však zřejmě stále vítězí. „Lidem se z domova pracuje dobře,
nemusí ztrácet čas dojížděním, pracují v době, která jim nejlépe vyhovuje
a ze strany zaměstnavatelů mají maximální podporu,“
říká Jonathan Appleton,
ředitel ABSL. Tato podpora se přitom netýká jen pracovního know-how, ale
například i vybavení. Firmy svým lidem do domácích kanceláří zapůjčily veškeré
potřebné IT vybavení a v mnoha případech dokonce i pracovní stoly či
kancelářské židle. To vše bezpochyby přispělo i k tomu, že plných 77 %
firem z oboru podnikových služeb i v době plného home office
vykazovalo stejnou či dokonce vyšší produktivitu.

„Nový
normál“ jedním slovem

Plný home office zaměstnanci vnímali vesměs
pozitivně. „V rámci našeho průzkumu jsme
se zaměstnanců ptali na jejich spokojenost a také na klíčové slovo, které
z jejich pohledu nejlépe definuje situaci, ve které se díky pandemii
v práci ocitli. Nejčastěji padaly velmi pozitivní výrazy jako flexibilita
či příležitost,“
říká Jonathan Appleton. I to je možná jeden z důvodů,
proč lidé zpět do kanceláří nespěchají.

Firmy
z oboru podnikových služeb již před několika týdny znovuotevřely své
kanceláře, v první fázi jen pro několik desítek procent zaměstnanců.
Nabízená kapacita ovšem zatím vůbec nebyla naplněna. „Zaměstnanci již do
našich kanceláří v omezeném množství a za předpokladu dodržování
distancovaní mohou, nicméně většina nadále využívá možnosti práce
z domova. Momentálně je obsazenost kanceláří mezi 10 – 15 %, což
koresponduje s obecným trendem v odvětví. Celková situace rozhodně
ovlivní podobu práce i do budoucna, jedná se o aktuální téma a její konkrétní
podoba se momentálně řeší,“ 
říká například Lucie Kubizňáková manažerka
společnosti Johnson&Johnson. Podobnou zkušenost má i SAP Services, který
umožnil práci z kanceláře maximálně 30 % zaměstnanců, zejména pak těm,
jejichž charakter práce vyžaduje fyzickou přítomnost v kanceláři, anebo těm,
kteří měli s prací z domova nějaký problém. Aktuálně však tuto
možnost využívá jen 10 % z celkového počtu 1200 zaměstnanců.

Home
office novým standardem

Protože se zaměstnancům v domácích
kancelářích líbí a styl vzdáleného výkonu práce jim vyhovuje, firmy se pomalu
začínají připravovat i na situaci, že většinový home office se stane běžným
standardem. Řeší, jak udržet kreativního a inovačního ducha týmu a jak zachovat
a rozvíjet firemní kulturu i v případě, že zaměstnanci pracují
z domova a potkávají se minimálně. Zhruba polovina firem z tohoto
důvodu zvažuje zavedení tzv. hybridního modelu, který umožní zaměstnancům tři
dny pracovat z domova, ale dva dny preferuje jejich přítomnost
v sídle firmy. Třetina zase zvažuje nové formáty virtuálních
interaktivních setkání.

Výraznější využití
práce z domova bude mít vliv i na změnu hlavní funkce firemní kanceláře.Dá
se očekávat, že kanceláře přestanou být místem výkonu práce, která vyžaduje
soustředění, ale stanou se naopak prostorem podporujícím kreativitu zaměstnanců
a hledání inovací. „Kancelář se stane místem setkání, spolupráce a výměny
informací, velmi živým místem, které bude podporovat interakci mezi
zaměstnanci. Tento trend byl patrný již před obdobím Covid-19 a pandemie ho
jenom urychlila
,“
uvedla Jana Vlková, ředitelka oddělení
Workplace Advisory v české pobočce Colliers International. Spolu
s touto změnou přijde k mnohem většímu slovu i sdílení pracovních
stolů, které dosud využívá jen velmi malé procento firem.

Tags: