Noví investoři a rostoucí centra služeb nabídnou 10 tisíc nových míst

V průběhu
roku 2021 vytvoří obor zákaznických, podnikových a IT služeb 10 tisíc nových
pracovních míst, což odpovídá 5procentnímu růstu. Stejným tempem se zvýšily i
mzdy zaměstnanců oboru, což přispělo k výraznému omezení fluktuace. Celkem
330 zdejších center zaměstnávalo v roce 2020 již 120 000 lidí, z nichž
téměř polovinu tvořili pracovníci ze zahraničí, především ze západní Evropy. Do
ČR je přilákaly zejména kariérní možnosti a vysoká kvalita života. Nejrychleji se
rozšiřují IT centra a poskytovatelé personálních služeb. Vyplývá to
z výročního průzkumu asociace ABSL, který byl zveřejněn na www.absl.cz/report2021.

„Průzkum
tradičně mapuje velikost a zaměření center podnikových služeb v ČR, stejně
jako jeho potřeby a výzvy, které určují a ovlivňují jeho rozvoj. V roce
2020 byla hlavním akcelerátorem rozvoje pandemie Covid-19,“
říká Jonathan
Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy poskytující
zákaznické, podnikové a IT služby. Právě pandemie urychlila v 53 % center
digitalizační projekty, 38 % center automatizovalo nové procesy, vše
s cílem být schopen hladce fungovat i v dobách mnoha omezení
pracovního života a sociálních kontaktů. I díky tomu reportovalo 92 % firem
z tohoto oboru pozitivní nebo žádný dopad pandemie a více než třetině
center se díky pandemii otevřely nové obchodní příležitosti. „Díky schopnosti fungovat v plně digitálním prostředí a přinášet
inovace do všech oblastí podnikání náš obor i nadále poroste. Digitalizace
totiž umožňuje centrálně zpracovávat stále více činností a procesů. Vedle již
tradičních účetních služeb jsou to stále častěji i IT služby, ale i služby
z oblasti práva, kybernetické bezpečnosti, personalistiky, vývoje a
v souvislosti s masivním růstem množství dat i datové analytiky,“
vysvětluje
Jonathan Appleton.

Rozšiřující se záběr oboru mění požadavky na
uchazeče o práci, kromě jazykové výbavy je to i znalost technologií a práce
s daty, důležitá je ale i otevřenost učit se novým věcem, inovační duch a
adaptibilita.

Náklady
a dostupnost

Mnoho
globálních firem dnes restrukturalizuje své mezinárodní provozní modely a
zvažuje vytváření nových center podnikových služeb, do nichž by přesunuly IT,
inovace, digitální dovednosti a další služby s vysokou přidanou hodnotou. „Českou republiku má proto v hledáčku
mnoho firem. V rámci našeho průzkumu zmiňovali, že je pro ně zajímavá
zejména kombinace zdejších nákladů na pracovní sílu, dostupnosti lokality a
vzdělanosti. Příchod nových a rozvoj stávajících center služeb je pro Českou
republikou velkou příležitostí, orientace na obory s vysokou přidanou
hodnotou může posílit stabilitu české ekonomiky,“
říká Jonathan Appleton.

Hlavní zjištění průzkumu:

  • Obor
    reprezentuje 330 firem, v nichž v roce 2020 pracovalo 120 000 zaměstnanců
    a 8750 pracovních míst zastal robotický software
  • Pro
    rok 2021 predikuje další expanzi 58 % českých center
  • V roce
    2021 vznikne v oboru 10 000 nových pracovních míst
  • Nejrychleji
    rostou IT centra (meziročně o 18 procentních bodů), poskytující správu
    infrastruktury, nasazování robotické automatizace, digitalizaci nebo vývoj,
    testování a nasazování nových produktů a služeb a kybernetickou bezpečnost
  • 45
    % zaměstnanců oboru tvoří cizinci
  • 70
    % zaměstnanců poskytuje služby v angličtině, 16 % v češtině a 13 %
    v němčině
  • Celkem
    se v oboru používá přes 30 jazyků
  • Práce
    z domova se stane novým standardem – v době pandemie působí 95 %
    zaměstnanců oboru z domova, do budoucna chce 82 % pracovníků působit
    z domu alespoň půl pracovní doby

Prezentaci shrnující hlavní zjištění
průzkumu můžete shlédnout na krátkém videu
zde.

Celý průzkum naleznete zde.

Tags: