Opuštěné košíky připravují české e-shopy o miliardy

Více než dvě třetiny online nakupujících nedokončí svůj nákup a zanechají po sobě tzv. opuštěný košík, tedy nedokončenou objednávku. Část z nich přitom lze vhodnými postupy dotáhnout do úspěšného konce, což může v celkovém objemu českého e-komerce trhu znamenat příležitost k navýšení prodejů až o miliardové částky.

„Celosvětové statistiky Baymard Institute ukazují, že 68,63 % zákazníků nedokončí nákup, přičemž z tohoto množství nejméně 8 % po upozornění na opuštěný košík tuto transakci úspěšně dokončí,“ říká Vladan Hejnic, ředitel VIVmail.cz, kde se specializují na inteligentní e-mail marketing. „Situace v ČR je stejná, po vložení zboží do košíku pouze třetina zákazníků transakci úspěšně dokončí. Zbylé dvě třetiny představují velkou příležitost, která může zvýšit prodeje e-shopů i o desítky procent.“ Pomoci přitom dokáží moderní technologie v čele se systémy pro tvorbu inteligentních e-mailových newsletterů, které umí zákazníkům zasílat personalizovanou nabídku. V případě zákazníků, kteří zanechali opuštěný nákupní košík, dokáží cíleně zaslat upozornění, které obsahuje nějaký další motivační benefit. Tím nemusí být nutně sleva, ale například dodatečné informace, recenze, doprava zdarma či jiné výhody. Dle Vladana Hejnice v takovém případě vzroste konverzní poměr o polovinu. „Obecně platí, že čím dříve je uživatel na opuštěný košík upozorněn, tím je to z hlediska dokončení objednávky lépe. Nejúčinnější je doba do 24 hodin, naše e-mailingové systémy to však již dokáží zařídit za pouhých 90 minut po opuštění nákupního košíku,“ komentuje Vladan Hejnic.

Podle údajů APEK a Heureka.cz utratili v roce 2015 Češi v internetových obchodech 81 miliard korun. Ve své podstatě se jedná o onu třetinu košíků, které byly dokončeny. „Znamená to tedy, že
8mi procentní potenciál představuje 6,48 miliard, které zatím leží na stole. Kdo bude umět pracovat se zákazníkem, který košík opustil, má šanci si z této hromádky uloupnout něco pro sebe,“ říká Vladan Hejnic. Inteligentní e-mailingové technologie, které celý proces e-mailingu i zpětného oslovení zákazníků s opuštěným košíkem personalizují a automatizují, jsou přitom vhodné prakticky pro každý e-shop, bez ohledu na zaměření či velikost. Kvalitní a automatizovaná komunikace se zákazníkem nejenže pomáhá růst, ale přispívá i k budování značky a loajality klientů.