Oracle nabízí firmám umělou inteligenci komunikující v přirozeném jazyce
Společnost
Oracle na konferenci Oracle OpenWorld oznámila, že její nástroj Oracle Digital
Assistant podporuje i hlasovou komunikaci a pro zpracování přirozeného jazyka
využívá pokročilou umělou inteligenci. Podnikoví uživatelé díky tomu nyní mohou
ovládat své aplikace jednoduše pomocí mluvených povelů. Podpora konverzační
umělé inteligence znamená obohacení uživatelského rozhraní, zjednodušuje práci
s podnikovými aplikacemi a zvyšuje produktivitu zaměstnanců.
„Podniky mají zájem o hlasového asistenta, který by
se dokázal naučit specializovaný slovník vztahující se ke konkrétnímu
podnikání,“ uvedl Suhas Uliyar,
viceprezident pro umělou inteligenci a digitální asistenty ve společnosti
Oracle. „Ještě více pak podniky ocení
spolehlivého a bezpečného hlasového asistenta, který by jejich citlivá data
ukládal do cloudu příští generace, jak ho nabízí společnost Oracle.“
Systém
Oracle Digital Assistant je postaven na moderní cloudové infrastruktuře.
Využívá umělou inteligenci, na které je založen speciální nástroj (parser). Ten
podporuje zpracování přirozeného jazyka (natural language processing, NLP),
porozumění přirozenému jazyku (natural language understanding, NLP) a algoritmy
strojového učení, které se přizpůsobují zákazníkovi na míru. Oracle Digital
Assistant dokáže díky tomu porozumět přirozené komunikaci, pochopit, co
uživatelé chtějí, inteligentně reagovat a na základě vzorů chování uživatelů se
dokonce naučit jejich přání předvídat a reagovat proaktivně. Příslušná
„konverzační inteligence“ lze integrovat do dalších podnikových procesů i do
pracovních postupů (work flow) vykonávaných živými lidmi, přičemž tato
integrace nevyžaduje žádné programování na úrovni kódu.
Současné
modely konverzační umělé inteligence, např. asistenty ve smarpthonech, jsou
určeny pro koncové uživatele a nejsou navrženy ani vyškoleny pro konkrétní
obory podnikání – neovládají např. příslušnou speciální slovní zásobu ani nemají
další znalosti potřebné v daném odvětví. Oracle Digital Assistant je proto
jediným produktem své třídy na trhu, který hlasovou komunikaci přenáší i na
úroveň podnikových aplikací, umí zpracovávat komplexní dotazy, získávat
informace a učit se ze všech dostupných podnikových aplikací typu ERP, CRM a
HR. Díky tomu dokáže reagovat s využitím takto zjištěných souvislostí.
Pokročilé chápání gramatiky
Systémy
NLP, které stojí v základu současných konverzačních systémů založených na
posílání zpráv, většinou postrádají schopnost zpracovávat méně formální,
expresivnější a také složitěji strukturované věty, jaké se běžně používají v
mluvené konverzaci. Oracle Digital Assistant má na rozdíl od jiných dnes
dostupných nástrojů k dispozici pokročilý sémantický analyzátor, díky kterému
dokáže porozumět i složitějším jazykovým konstrukcím (podmiňovací způsob,
superlativy, negace, kvantifikátory, logické spojky…). K tomu se přidává i
schopnost naučit se terminologii používanou v konkrétním podniku; naopak
konverzační asistenty pro koncové uživatele taková specifická slova a slovní
spojení často interpretují nesprávně.
Příslušné
znalosti/slovní zásobu dokáže Oracle Digital Assistant získávat i přímo ze
specializovaných podnikových aplikací typu ERP, CRM, HR a CX. Protože v těchto
systémech se řada termínu používá pravidelně, společnost Oracle dodává svého
digitálního asistenta již „dopředu vyškoleného“ právě z těchto čtyř aplikací.
Oracle
Digital Assistant se dokáže připojit k několika vnitřním podnikovým systémům
(back-end) současně a organizovat interakce uživatelů napříč různými aplikacemi
a s využitím znalostí ze všech z nich. Všechny tyto funkce jsou uživatelům k
dispozici velmi snadným způsobem (ovládání plug-and-play). Zaměstnancům stačí
jediný asistent pro všechny různé aplikace a pracovní činnosti – dokáže
propojovat uživatele s řadou zdrojů, ať už jde třeba o adresáře nebo další
podnikové aplikace (včetně cloudových). Oracle Digital Assistant lze také
nasadit do oblíbených konverzačních rozhraní, jako jsou Microsoft Teams, Slack,
Facebook Messenger, WeChat, nebo přes hlasová rozhraní (Siri, Alexa…).
„Asistenty
s hlasovým ovládáním považujeme za technologii, která je pro nás
revoluční,“ řekl Kumar Thakur, hlavní architekt společnosti Exelon
Utilities. „Nemusíme stahovat ani spouštět žádné aplikace, s Oracle Digital
Assistant stačí jednoduše mluvit, jako kdyby šlo o helpdesk, a problémy se řeší
automaticky. Pokud takovou technologii přizpůsobíte pro miliony svých
zákazníků, úspory budou evidentní.“