„Superhomeoffice“ jako řešení nedostatku pracovních sil
Obtíže spojené s hledáním nových
pracovníků vedou stále více firem k tomu, že se začínají po zaměstnancích
poohlížet i ve vzdálenějších lokalitách. Rostoucí popularita práce
z domova tak nabízí nejen vítaný benefit pro zaměstnance a úsporu pro
firmy, ale umožňuje i nábor pracovníků v oblastech, které by byly pro
klasické dojíždění do práce příliš vzdálené.
Centra podnikových služeb jsou už tradičně na špici, pokud jde o
možnost práce z domova. Dle průzkumu ABSL dnes 78 % center podnikových
služeb umožňuje využívat home office všem svým zaměstnancům, 89 % center pak
tuto možnost nabízí většině pracovníků. Zároveň roste podíl těch, kteří pracují
z domu více než půlku pracovní doby. „Práce z domova představuje
nejen úsporu času pro zaměstnance, kterým odpadá dlouhé dojíždění, ale přináší
i možnost náboru v lokalitách vzdálenějších od velkých měst, kde typicky
centra podnikových služeb sídli. Tím de facto přináší další možnosti
kvalifikované práce do regionů, které často trpí odlivem mladých lidí,“
říká Jonathan Appleton, ředitel ABSL.
Česko za Evropou
zaostává
Vysoké procento
pracovníků využívajících home office v oblasti podnikových služeb vyniká
zvláště v kontextu celkových dat ohledně využívání práce z domova
v celé Evropské unii. Podle analytického projektu Evropa v datech
patří zatím Česká republika, pokud jde o práci z domova, v rámci EU k
podprůměru. Zatímco v celé Unii dosahuje počet pracovníků, kteří aspoň
občas využívají home office, pěti procent, u nás jsou to pouhá čtyři procenta
pracujících. Alespoň občas v ČR pracuje z domova 280 000 lidí.
Nejčastější je home office v Nizozemsku, kde této možnosti využívá každý
sedmý pracující, nejméně pracují lidé z domova v Bulharsku a
v Rumunsku – jen 0,3 resp. 0,4 %.
Mladí a dynamičtí?
Ne, starší a zkušení
Zajímavé je také
věkové složení pracovníků, kteří nejraději využívají home office. Oproti
předpokladům netvoří jejich největší část nejmladší generace, byť i pro tu je
flexibilita a alespoň částečná možnost práce z domova velmi důležitá.
Největší podíl zaměstnanců pracujících z domova tvoří dle průzkumu ABSL zkušenější
pracovníci a manažeři.
Zaměstnanci šetří čas, peníze i
zdraví
„Práce z domova je oblíbená
z mnoha důvodů, nejvíc ovšem kvůli možnosti lépe skloubit pracovní povinnosti
s péčí o děti a dále kvůli úspoře času stráveného dojížděním,“ říká Lenka Pospíšilová,
HR Business Partner společnosti SAP Services, jednoho z největších center
podnikových služeb v ČR, a dodává:„Dokonce
se stává, že někteří zaměstnanci dojíždějí do našich kanceláří jen jednou za
týden, protože náplň jejich práce nutně nevyžaduje fyzickou přítomnost
v kanceláři. Jejich pracovní nasazení a výkon jsou totožné jako u všech
ostatních kolegů, pouze jim odpadá nutnost dojíždění. Myslím, že popularita
práce z domova bude stoupat, a to vzhledem k nedostatku
kvalifikovaných pracovníků v Praze a s tím spojeným náborem
mimopražských zaměstnanců.“
Zatímco benefit ve
formě úspory času pracovníků je zřejmý, méně si lidé uvědomují to, že home
office výrazně šetří i jejich peníze. Podle studie společnosti TECLA, která
působí v oblasti IT recruitementu, představuje průměrná úspora pracovníků
na home office v USA 7000 dolarů ročně. Patří sem náklady na dopravu,
stravování, hlídání dětí, ale i na oblečení a kosmetiku. Další nezanedbatelnou
výhodou práce z domova je snížení nemocnosti pracovníků. Lidé, kteří
využívají home office, nepřecházejí nemoci a nechodí nemocní do práce, a tím šetří
zdraví své i svých kolegů.
Vyšší spokojenost zaměstnanců
Pozitivní
zkušenosti s prací z domova mají i ve společnosti Teleperformance: „Tento model spolupráce je výhodný jak pro
zaměstnance, tak i pro zaměstnavatele,“ líčí Valeriy Svetlov, CEO
společnosti Teleperformance CZ, a dodává: „Po
zavedení tzv. domácích agentů se nám snížila fluktuace o 2,1 % a o 4,2 % klesly
absence. Co považuji za nejdůležitější, je růst spokojenosti našich zaměstnanců
o 25 %. Díky zkušenostem z různých zemí můžeme naše procesy neustále
vylepšovat.“
Manažer spolupráce
pomáhá řešit sociální izolaci
Práce z domova
má samozřejmě i svá úskalí. Obecně je za největší problém považováno snížení, a
v některých případech až nedostatek přímé komunikace a sociálních vazeb. „Problémy
spojené se sociální izolací pracovníků na home office firmy vnímají a snaží se
je proaktivně řešit,“ říká Jonathan Appleton. „Například tím, že
najímají manažery spolupráce, kteří mají za úkol lidi navzájem propojovat a
podporovat sdílení firemní kultury v rámci organizace.“ K dalším
rizikům práce z domova pak může dle Štěpána Lukeše ze společnosti IBM patřit i
odborná stagnace pracovníků, bezkontextové vidění problémů („mindtubing“), či
setření rozdílu mezi dobou práce a odpočinku.
„Jsme si vědomi úskalí spojených s prací z domova, ale snažíme se jim
předcházet, rozhodně pro nás nejsou zásadní překážkou pro home office,“ říká
Štěpán Lukeš a dodává: „Každý člověk je
individualitou a každému vyhovuje jiný rytmus i jiná forma komunikace
s kolegy. Všem umožňujeme se setkávat, komunikovat a sdílet nápady nebo
výstupy na dálku, ve virtuálním prostoru a samozřejmostí jsou i konferenční hovory.
Díky tomu mohou být naši lidé pracující z domu kdykoliv v kontaktu
s kýmkoliv a nemít pocit osamocenosti. Prakticky neomezená možnost online
školení a tréninků pak umožňuje pracovat na vlastním rozvoji a nestagnovat.
Každý z nás si však musí umět najít vlastní cestu, aby tato flexibilita
byla ku prospěchu a ne limitem nebo dokonce na obtíž.“