Technologie pomáhají s návratem do kanceláře

Návrat zaměstnanců do
velkých kancelářských parků se rozbíhá zatím jen velmi zvolna. Většina
pracovníků dosud stále funguje ze svých domácích kanceláří, menší část zažívá
první dny na pracovišti. S dodržováním nových pravidel, ke kterým patří
zejména dodržování bezpečných rozestupů, jim často pomáhají technologie.

Home office až do
konce roku nebude výjimkou

„Dodržování bezpečných rozestupů pro firmy znamená,
že často nemohou obsadit kanceláře tak, jak byly zvyklé. Zaměstnance musí rozsadit
dle nového klíče a zamezit jejich shlukování ve společných prostorách, jako jsou výtahy, kuchyňky či relaxační zóny. To ovšem
znamená, že dokud bude platit pravidlo sociálního distancování, bude vždy
alespoň část zaměstnanců muset pracovat z domova. V závislosti na epidemiologickém
vývoji může tento stav trvat i do konce letošního roku,“ říká Jonathan
Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy z oboru podnikových služeb.
Právě tyto společnosti jsou typickým příkladem nájemců velkých kancelářských parků. Průměrně zaměstnávají zhruba 400 lidí, výjimkou ale nejsou ani centra čtyřikrát větší. První zkušenosti
a propočty přitom ukazují, že ve většině firemních kanceláří bude po zavedení nových pravidel využitelných pouze 40 % prostor. I
proto firmy umožnily v první fázi návrat jen malému procentu zaměstnanců, ve valné většině případů šlo o 15 nebo 30 %.

Kalkulátor prostoru a
rezervace online

S návrhem nového
rozmístění pracovních stolů či využíváním kanceláří tak, aby nebyla překročena maximální možná a bezpečná kapacita, mohou firmám pomoci i technologie. Například společnost Colliers přišla s online
kalkulátorem, který snadno spočítá počet využitelných pracovních stolů v prostoru kanceláře. Kromě samotného uspořádání kanceláří potřebují firmy také řídit a monitorovat počet zaměstnanců a jejich pohyb
v prostorách firmy. Vedle dodržení nařízených bezpečnostních rozestupů to má i další důležitý důvod, a sice schopnost snadno odhalit, kdy a s kým
byl který zaměstnanec v kontaktu v případě, že se začne znovu šířit koronavirová nákaza. Podobný nástroj si například sama vyvinula
společnost AB InBev. „V pražském centru AB InBev se zaměřujeme na vývoj a
využití nových technologií v našich procesech. Potřeba sociálního
distancování v kancelářských prostorech nás inspirovala k vývoji vlastní aplikace, která by
našim zaměstnancům umožnila rezervovat si svá místa v kanceláři. Tato snadno
použitelná aplikace poskytne našim zaměstnancům potřebnou flexibilitu a zároveň zaručuje správné odstupy v
souladu s vládními nařízeními,“ říká Jaromír Staroba, ředitel tohoto centra podnikových služeb společnosti, která se
zabývá výrobou a prodejem piva a celé řady nealkoholických nápojů. Aplikace umožní
rezervaci místa jen stanovenému počtu zaměstnanců. Nemůže se tedy stát, že by se v kancelářích objevilo více
pracovníků, než kolik dovoluje nově nastavená kapacita.

Monitoring teploty a
bezdotykové ovládání výtahů či osvětlení

Firmy řeší i způsob, jak rozpoznat
zaměstnance, u kterých propukla nákaza, a jak šíření této nákazy
zamezit. Při vstupu do kanceláře proto zavádějí měření teploty svých lidí, a to často automatizované – stačí projít rámem. „V úvahách
se také objevují nástroje pro bezdotykové ovládání výtahů, kávovarů či osvětlení anebo dokonce
hlasové ovládání vybavení zasedacích místností. Zní to možná trochu jako
sci-fi, ale očekáváme, že brzy to bude nová realita kancelářských parků,“ říká Jonathan Appleton
a dodává: „Poslední měsíce ukázaly, že náš sektor zvládá díky masivní digitalizaci hladce
fungovat i v mimořádných situacích. Déle trvající potřeba práce z domova nebo dokonce nastavení
tohoto modelu jako ,nového normálu` obor nijak neohrozí. Naopak, krize
podnítila mimořádnou kreativitu lidí a posunula celou řadu procesů na vyšší úroveň.“ Nový rozměr dostala zejména péče o zaměstnance a podpora
jejich činnosti, kromě nejrůznějších sportovních, relaxačních či vzdělávacích aktivit firmy pro své lidi realizovaly i online program pro děti či cizojazyčné zpravodajství pro
zaměstnance z řad cizinců.

Tags: