Affiliate konference: ČR nejrychleji rostoucí affiliate trh v Evropě

Již poosmé se v Praze sešli odborníci na výkonnostní marketing z ČR a zahraničí. Přednášející se s téměř sto padesáti účastníky podělili o svoje know-how nabyté dlouholetou praxí. Zazněla témata, která dnes řeší každý e-shop: možnosti a přínosy affiliate marketingu, výhody inteligentního emailingu, copywriting a jeho síla, či důvody a způsoby prezentace na Facebooku. Nechyběly ani úzce specializované přednášky, například na téma KPI anebo využití affiliate dat v XML ve WordPressu, stejně jako celá řada zajímavých případových studií.

Konferenci oficiálně otevřel Robert Studený z VIVnetworks.com, který odprezentoval čísla z veřejné affiliate sítě za uplynulý rok. Vyplynulo z nich, že affiliate se stal důležitou součástí marketingového mixu velkých e-shopů s obratem nad 200 milionů Kč, kterým generuje přes 10 % obratu. Například služeb společnosti VIVnetworks.com, která zastupuje na českém, slovenském, maďarském a polském trhu největší světovou affiliate síť CJ.com, dnes využívá více než 190 českých a slovenských e-shopů, včetně například Zoot, Kasa.cz, Tescoma, Bata či Parfums, Hej.sk, a zhruba 10 000 webových portálů.

Affiliate – plaťte jen provize za realizovaný prodej
Možnosti affiliate marketingu po úvodních statistikách shrnula Magdaléna Vojtová z VIVnetworks.com. Affiliate je online kanálem zaměřeným na zvýšení návštěvnosti e-shopu, počtu objednávek či výše obratu. V neposlední řadě zefektivňuje marketingový rozpočet inzerenta tím, že se platí pouze provize za realizovaný prodej CPA. V prezentaci nechyběly přínosy této formy spolupráce ani úskalí, na která mohou partneři na začátku spolupráce narážet. Došlo také na porovnání affiliate sítě CJ se situací, kdy si partner buduje vlastní síť. Tohoto tématu se dotkli i Andreas Müller a Björn Klein z CJ affiliate by Conversant, kteří ukázali, jak vybudovat úspěšný affiliate program. Nejprve se zaměřili na možnosti identifikace a přivedení nových inzerentů, následně rozebrali různé možnosti spolupráci s publishery.

Pohled do zahraničí v této oblasti nabídl Marc Hergenröther, specialista na affiliate marketing z Německa. Ve svém příspěvku se věnoval porovnání různých trhů z hlediska jejich růstu, počtu online uživatelů, využívání platebních karet či demografických ukazatelů. Česká republika z tohoto srovnání vyšla jako jedna z nejrychleji rostoucích v Evropě. Zájem vzbudily také jeho zkušenosti s Real-Time reklamou, Data-Driven reklamou, re-targetingem, prospectingem a Look-a-like Modellingem.

Na newslettery inteligentně
S provozem e-shopů úzce souvisí i téma newsletterů, jemuž se věnoval Tomáš Růžička ze společnosti VIVmail.cz. Ve své prezentaci se zaměřil na možnosti, které při přípravě emalingu nabízí wireframe neboli „drátěný model“, mezi jehož nejdůležitější přínosy patří úspora času při návrhu i korekturách. Následovaly reálné ukázky A/B testů z praxe – například různých hlaviček e-mailů, responzivní verze newsletterů a možností, které nabízí Silverpop IBM Marketing Cloud.

Jak využít sílu slova?
Síle slova na webu se věnovala copywriterka Michaela Mužíková. Ve své prezentaci vypíchla 5 hlavních pravidel přípravy textů: nemluvit o sobě, ale k ostatním; nenechávat si to nejlepší na konec; zapomenout na jazyk marketingu; nepsat pro web jako pro papír a především, nebát se říct, co a proč chcete.

Díky affiliate 5x vyšší hodnota průměrného nákupu
Zajímavé případové studie představil jednak Ľubomír Jochim ze slovenského SME.sk, jednak Michal Hanáček z Pilulka.cz. Zatímco Ľubomír Jochim se zaměřil na možnosti klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI) a na příkladech komerčních projektů SME ukázal svoje zkušenosti s nastavováním, měřením a vyhodnocováním cílů, Michal Hanáček přiblížil velmi dynamický trh on-line lékáren, který generuje 1,27 miliardy Kč, neboli 1,5 % z tržeb českého internetu s meziročním růstem 60 %. Pilulka.cz z affiliate sítě generuje průměrný nákup ve výši 1 083 Kč, tedy cca 5x více, než je průměrný nákup v klasické kamenné lékárně. Affiliate takto e-shopu přináší 10 % veškerých tržeb. Konverzní poměr je v affiliate o 20% vyšší než standardně na jiných online kanálech.

ROI přes 1000 %
Na chyby začínajících affiliate partnerů se zaměřil Tomáš Dekan z ad2leads. Na příkladech ukazoval své zkušenosti z praxe a vypíchl nejčastější chyby, se kterými se setkává u partnerů. Dotkl se také tématu škálovatelnosti affiliate byznysu a představil přehled trendů, kam patří automatizované retail katalogy. Nejmodernějším trendem jsou mobilní zařízení, což má být jedno z mála odvětví, kde lze dosáhnout ROI přes 1 000 %.
Další prezentace již byly v duchu užší specializace. Například WordPress specialista Vladislav Musílek se věnoval tomu, jak využít affiliate data v XML ve WordPressu, potažmo ve WooCommerce, což je nejstahovanější open source e-shop na světě. Jiří Pokorný ze společnosti Sun marketing zase účastníkům ukázal, proč a jak inzerovat na Facebooku.
Více na www.affiliatekonference.cz.