Cestování mezi nejvýnosnějšími segmenty affiliate reklamy
Zatímco celoročně patří mezi nejvýnosnější oblasti affiliate reklamy móda a elektronika, tak v době vrcholících příprav na turistickou sezónu se do popředí dostává také oblast cestování. Při cenách zájezdů v řádech desítek tisíc korun a s běžnou provizí kolem 3 % může reklamní partner z jediného doporučení získat i několik tisíc korun. Vyplývá to z údajů společnosti VIVnetworks.com, která provozuje největší affiliate síť v ČR.
„I když se průměrná provize v segmentu cestování pohybuje jen kolem 3 %, v letním období přináší reklamním partnerům lepší výdělky, než například celoročně nejvýnosnější kategorie móda, kde se provize za konverzi pohybuje okolo 10 %,“ říká Lucie Knopová ze společnosti VIVnetworks.com. Při průměrné hodnotě módní objednávky 1790 Kč totiž partner vyinkasuje od inzerenta provizi ve výši 180 Kč, zatímco v případě, kdy by partner přivedl jako objednávku například rodinný zájezd za 50 000 Kč, náležela by mu při tříprocentní provizi částka 1500 Kč. „V cestování jsme zaznamenali provize až kolem 5 tisíc za transakci. Průměrná objednávka se v této kategorii pohybuje okolo 40 000 Kč a provize 1 200 Kč,“ dodává Lucie Knopová s tím, že průměrná čísla ovlivňují ceny letenek, které do této kategorie také spadají, jinak by průměrné hodnoty byly ještě vyšší. Meziroční růst tohoto segmentu affiliate reklamy v ČR přitom VIVnetworks.com odhaduje na 150 % s tím, že vrchol turistické sezóny ještě neproběhl, takže čísla nejsou konečná.
V affiliate marketingu se ve většině případů jedná o prodeje pobytových leteckých zájezdů hlavně do oblasti středomoří. „Nejoblíbenější destinace, jakými byly Egypt, Tunisko a Turecko, letos trochu pokulhávají, ale s nastartovanou hlavní sezónou se opět stávají více vyhledávanými,“ přibližuje Lucie Knopová. Převládají dovolené v režimu last minute, ty tvoří v affiliate reklamě většinu prodaných zájezdů.
Vedle cestování se v letošním roce v affiliate marketingu postupně rozrůstá i segment bydlení. „Nějaké doplňky do domácnosti tu byly už dřív, ale teď se na scénu konečně dostal i samotný nábytek. Tam cítíme v současné době největší potenciál,“ popisuje Lucie Knopová. Affiliate marketing přitom začíná v ČR pronikat i do segmentů, kde se dřív neobjevoval, jako jsou různé služby do domácnosti, případně zdravotnické služby. V zahraničí jsou tyto služby v affiliate reklamě už poměrně běžné.