Firmy bojují o zaměstnance novými benefity
Pracovní prostředí a nefinanční benefity se stávají hlavním nástrojem boje o zaměstnance. Firmy z různých segmentů by měly zohledňovat nejen výši poskytovaných benefitů, ale i preference svých zaměstnanců. Ty se diametrálně odlišují segment od segmentu. Zaměstnanci napříč obory se však shodují v jednom – výše poskytovaných benefitů by měla být alespoň o 100 % vyšší, než v tuto chvíli je. Vyplývá to z průzkumu personální agentury Grafton Recruitment.
Zatímco například dělnické profese jednoznačně preferují 13. plat a dovolenou navíc, pro pracovníky z podnikových služeb je větším přínosem jazykový kurz anebo pružná pracovní doba. Zaměstnanci v IT zase nejvíce ocení home office či možnost práce s nejmodernějšími technologiemi a zajímavých projektech.
Výše poskytovaných benefitů se rovněž liší. Ve výrobním segmentu se nejčastěji pohybují na úrovni 1000 Kč měsíčně, v segmentu podnikových služeb činí hodnota benefitů průměrně 2000 Kč měsíčně. Dle představ zaměstnanců by to však mělo být zhruba 5 000 Kč. Zaměstnavatelé z oboru podnikových služeb se však vedle standardních benefitů zaměřují i na špičkové pracovní prostředí, což představuje výrazné investice. „Z našich průzkumů vyplývá, že právě vybavenost kanceláří je důležitým argumentem pro přijetí pracovní nabídky a že až 73 % zaměstnanců chce před podpisem pracovní smlouvy vidět své pracovní místo,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která zastupuje firmy z oblasti podnikových služeb. „Platí to zejména u generace Y, která je pro náš sektor velmi důležitá. Proto naši členové nabízejí řadu unikátních benefitů, aby se zde zaměstnanci cítili skutečně příjemně a kromě práce zde mohli i zrelaxovat, což je v případě intelektuální a kreativní činnosti důležité.“
K moderním vymoženostem patří například:
• Běžecké tratě na střeše budovy – zaměstnanci se mohou proběhnout a vychutnat si přitom pohled na město
• Rockové místnosti vybavené kytarami a bubny
• Relaxační prostory připomínající alpské chaty s krbem
• Tmavé místnosti pro meditaci či krátký ozdravný spánek
• Koktejlové bary či venkovní kuchyně s grilem
• Možnost zapůjčit si elektrické auto a zajet si s ním na schůzku
Nejen v podnikových službách, ale například i ve finanční sféře a obecně v administrativních provozech se samozřejmostí stává i „children friendly office“ neboli kancelář přátelská k dětem, a některé firmy experimentují i s „dog friendly office“ neboli kanceláří přátelskou ke psům. O tento benefit však, dle průzkumu Grafton Recruitment, není mezi kandidáty téměř zájem. Mezi aktuální novinky pak patří nabídka masáží na pracovišti, kancelářská jóga, či kurzy zdravého sezení.
V případě výrobního sektoru se dle průzkumu Grafton Recruitment prosazují i další novinky, které mají nalákat nové pracovníky a případně udržet ty stávající. „Nabídka dovolené navíc, dotované stravování či stravenky jsou již téměř všude standard. Časté jsou i příspěvky na dojíždění či svozové autobusy zdarma. Právě v těchto benefitech vidíme meziročně největší nárůst,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, a dodává: „Přidávají se však stále nové benefity a firmy se v nich předhánějí ve snaze přetáhnout pracovníky konkurence.“ Jedním z posledních výjimečných benefitů je například hlídání dětí. „Zaměstnavatel zajistí vyzvednutí dítěte ze školky a jeho odvoz na určené místo, třeba na kroužek, domů či k příbuzným. Dělníkům může být v této souvislosti hrazeno zaměstnavatelem až 70 procent souvisejících nákladů,“ komentuje Jitka Součková. Běžné jsou v současné době i dotované stravování, nápoje na pracovišti zdarma a příspěvky na očkování. Praktickou novinkou je pak zavádění úředního volna, aby zaměstnanci měli možnost vyřídit si potřebné úřední formality v úředních hodinách.
Narazit se nově dá i na odměny za to, že člověk nemarodí anebo že si nevybírá dovolenou v hlavní sezóně. „Takoví zaměstnanci mají pak nárok na finanční odměnu nebo mohou být zařazeni do slosování o věcné ceny, třeba televizor,“ vysvětluje Jitka Součková.