Grafton: klíčovým slovem roku 2017 bude loajalita
V příštím roce se dostane český pracovní trh na pomyslné dno. Nezaměstnanost sice již nebude klesat tak rychle jako v roce letošním, ale na trhu již nebudou prakticky žádní volní lidé. Trh totiž dosáhne tzv. přirozené nezaměstnanosti, která se pohybuje kolem 4 %. Pokud nedojde k uvolnění pracovního trhu pro pracovníky ze zemí mimo EU, je pravděpodobné, že budeme svědky růstu mezd i o více než 5 %. Důvodem bude udržení stávajících zaměstnanců a posilování jejich loajality.
Poptávka po nových zaměstnancích již dnes převyšuje nabídku téměř ve všech ekonomických sektorech. Dle odhadů personální agentury Grafton Recruitment budou nejvíce chybět lidé ve zpracovatelském průmyslu a logistice, nedostatek kvalifikovaných lidí se prohloubí i v sektoru sdílených podnikových služeb, který díky růstu nabídne tisíce nových pracovních příležitostí. Celá řada pracovních míst vznikne i ve výzkumných a vývojových centrech, ČR se totiž stala vyhledávanou destinací pro jejich zakládání. „Evergreenem je vysoká poptávka po lidech v oboru informačních technologií, aktuálně dle našich odhadů chybí na českém trhu asi dvacet tisíc odborníků,“ uvedl Martin Ježek, obchodní ředitel Grafton Recruitment.
Chybí vyučení, středoškoláci i vysokoškoláci
V absolutní hodnotě budou v příštím roce nejvíce žádané pozice operátorů ve výrobě a v logistice a dále veškeré technické pozice. Firmy mají zájem o vyučené, středoškoláky i vysokoškoláky. Aby firmy v boji o zaměstnance uspěly, budou muset nejen poskytnout konkurenceschopné mzdy a benefity, ale nabídnout zaměstnancům i zajímavou práci a zkušenosti. Důležitá bude taky rychlost náborového procesu. „Do popředí zájmu uchazečů se dnes dostávají i další aspekty zaměstnání, mnohými firmami doposud přehlížené. Jde o lokalitu a s ní spojené dojíždění do zaměstnání, značku zaměstnavatele, firemní kulturu, pracovní podmínky, vztahy na pracovišti, kompetentnost přímého nadřízeného, možnost dalšího vzdělávání a kariérního růstu, účast na nových projektech, možnost vyvážit pracovní a osobní život a podobně. Na to vše by při nastavování podmínek měli zaměstnavatelé myslet,“ okomentoval Martin Ježek.
Loajalita zaměstnanců v centru zájmu
Kromě náboru nových zaměstnanců bude klíčovým tématem trhu práce i udržení těch stávajících. „Dobrým způsobem, jak si zaměstnance udržet, je investovat do jejich angažovanosti, loajality, profesního růstu. Je však nutné, aby firmy braly ohledy i na osobní život svých lidí. Přetěžování, dlouhodobá přesčasová práce, nadměrný stres, to jsou časté důvody, proč lidé odcházejí k jinému zaměstnavateli,“ říká Martin Ježek. Úspěšné firmy budou ty, které budou zaměstnávat angažované zaměstnance a zároveň budou o sobě budovat pozitivní obraz na trhu práce, tj. budou investovat do své značky zaměstnavatele.
„Domnívám se, že velkou výzvou pro zaměstnavatele na současném trhu práce je i to, zda dokáží navodit mezi zaměstnanci pocit sounáležitosti ke k firmě. Zejména dnešní mladá generace se potřebuje ztotožnit s hodnotami a posláním firmy, aby byla motivovaná k práci. Mnohé firmy tyto pojmy sice ve své strategii definují, ale pak je buď nedostatečně komunikují nebo je prakticky nenaplňují, nežijí jimi,“ dodal na závěr Martin Ježek.
NEJ roku 2016
Nejžádanější pozice na trhu práce Montážní dělník, programátor, konstruktér, elektro inženýr, finanční analytik, HR recruiter
Nejlépe placená pozice Ředitel výrobního závodu (200 000), vedoucí sw vývoje (180 000)
Nejméně obvyklá pozice Akustik, spalovač biomasy, pilot vrtulníku
Nejexponovanější letní brigáda Výrobní a montážní dělník, pracovník v administrativě, obsluha ve stánku, skladník
Nejobsazovanější zimní brigáda Skladník, inventura ve skladech oděvů