Lidé ve střední a východní Evropě utratí za sváteční potraviny téměř o 50 % více než v roce 2019. Hlavním důvodem je vysoká inflace
Podle průzkumu společnosti Colliers mezi spotřebiteli z Bulharska, České republiky, Maďarska, Polska, Rumunska a Slovenska lidé během letošní vánoční sezóny utrácejí větší objem peněz. Souvisí to ovšem především s inflací, která podstatně snížila kupní sílu peněz; část respondentů v důsledku inflace naopak nákupy určitých položek omezuje.
Značná část respondentů průzkumu uvedla, že letos během vánoční sezóny utratí za sváteční potraviny více peněz než v roce 2019 (49 %), přičemž jako hlavní důvod se uvádí vysoká inflace. Nárůst cen běžného zboží a služeb ovšem současně přispívá k poklesu výdajů za sváteční jídlo (13 % dotázaných).
Provedený průzkum také ukázal zvýšené povědomí o problému plýtvání potravinami – nižší množství nakupovaných potravin z tohoto důvodu deklarovali Maďaři (24 %), Poláci (18 %) a Rumuni (16 %).
Přibližně 30 % dotázaných hodlá za sváteční jídlo utratit až 30 euro na osobu. Nejvyšší výdaje v tomto ohledu deklarují Bulhaři, téměř 40 % respondentů se domnívá, že utratí až 100 euro na osobu. Bohaté stoly budou i v České republice, kde 15 % respondentů uvádí výdaje vyšší než 100 euro na osobu.
Nejoblíbenější dárky
Nejoblíbenějšími vánočními dárky jsou podle průzkumu kosmetika (54 %), hračky (49 %) a multimediální produkty (46 %). Kosmetika je nejoblíbenější v Bulharsku (67 %), Polsku (63 %) a Maďarsku, stejně jako šperky (po 50 %). Ve všech sledovaných zemích jsou jako dárky velmi oblíbené hračky, které volí 45-58 % respondentů.
„Před pandemií respondenti při nákupech pro vánoční svátky nejčastěji volili e-shopy (50 %) a nákupní centra (46 %). Oproti roku 2019 se zvýšil zájem o malé obchody sousedského typu. Nakupování na internetu, stejně jako v nákupních centrech, zůstalo letos na podobné úrovni. Nakupování on-line, ať už před pandemií, nebo po ní, volilo přibližně 50 % respondentů v Polsku, České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Velký nárůst zájmu o on-line nakupování byl po pandemii zaznamenán v Bulharsku (z 10 % na 40 % respondentů) a Rumunsku (z 24 % na 47 % respondentů),“ uvádí Dominika Jędrak, ředitelka oddělení výzkumu a poradenských služeb pro Polsko a střední a východní Evropu ve společnosti Colliers.