Řešení společnosti Oracle pomůže transformaci marketingových oddělení
Nový průvodce CMO Solution Guide přináší marketingovým specialistům sadu osvědčených postupů, které umožní maximalizovat obchodní přínos z dostupných dat i technologií
Organizace CMO Club a společnost Oracle vydávají na základě průzkumu mezi předními marketingovými specialisty z celosvětově známých společností sadu doporučení pro marketingové ředitele (CMO) a další vrcholové zaměstnance těchto oddělení. Dokument nese název CMO Solution Guide for Building a Modern Marketing Organization a jeho cílem je umožnit v rámci podniků transformaci marketingu. Průzkum realizovaný ve společnostech jako například Dow Chemical, JetBlue Airways, MasterCard, PayPal, Quiznos, The Hershey Company či Viking River Cruises obsahuje jak zasvěcené pohledy na problematiku současného marketingu, tak i sadu doporučených postupů (best practices), které by měly ředitelům oddělení pomoci řídit marketingové týmy tak, aby vycházely vstříc potřebám zákazníků, byly efektivní a poskytovaly měřitelné výsledky.
Marketingoví specialisté se dnes potýkají s mnoha změnami – ať už jde o proměny samotného podnikání, požadavků zákazníků nebo nových technologií, vše zvyšuje komplexnost a dynamiku jednotlivých marketingových aktivit. Ředitelé těchto oddělení musí změnit stávající procesy tak, aby mohli nabídnout smysluplnou zákaznickou zkušenost a demonstrovat efekt marketingu pro obchodní výsledky firmy. Praktický návod na transformaci marketingu CMO Solution Guide mohou využít téměř všichni marketingoví specialisté, protože je založen na zkušenostech lídrů ze společností všech velikostí, které působí v různých průmyslových oborech.
„Marketingoví specialisté mají k dispozici stále větší množství dat i nástrojů, stále však potřebují najít ta správná data a vytvořit konzistentní zákaznickou zkušenost napříč jednotlivými kanály,“ uvádí Pete Krainik, výkonný ředitel společnosti CMO Club. „Ačkoliv žádné dvě organizace nejsou stejné, náš průvodce přesto nabízí snadno implementovatelné změny, které se dají použít při transformaci marketingových oddělení.“
Prioritou pro marketingové specialisty by se podle sady doporučení měly stát čtyři hlavní zásady: Acumen, Alignment, Agility a Accountability.
Acumen – prozíravost/bystrost. Jednou z hlavních priorit v rámci moderního marketingového oddělení by mělo být zvyšování schopností, ať už jde o zaměstnance nebo technologie. Využívat je třeba např. dolování dat (data mining), tvorbu obsahu a dokonalejší analytické nástroje. Ředitelé musí současně investovat do rozvoje dovedností členů svého týmu.
Alignment – uspořádání/integrace. Průvodce CMO Solution Guide ukazuje, že je kriticky důležité, aby se shora dolů marketingovým oddělením i napříč všemi jeho činnostmi používaly stejné postupy a firemní kultura. Pouze v tom případě zákazníci i bez ohledu na způsob kontaktu získají efektivní služby a jednotnou (konzistentní) zákaznickou zkušenost. Důraz na konzistenci procesů je důležitý, protože v rámci marketingu dnes existuje řada specializovaných disciplín, vedle sebe pracují kreativní specialisté, lidé zajišťující běžný provoz, odborníci na analytiku, sběr dat i vytváření obsahu. Procesy je třeba nastavit tak, aby všichni tito specialisté mohli efektivně spolupracovat a poskytovat zákazníkům integrované služby.
Agilita – rychlost reakce/pružnost. Marketingová oddělení musí být schopna neustále se učit nové věci, vylepšovat své postupy a testovat změny. I nové doporučené postupy bude třeba nějakým způsobem zavádět. Termín best practices se do češtiny nejčastěji překládá jako osvědčené postupy, v řadě firem však půjde o novinky. Je třeba vše vyzkoušet i s rizikem nezdarů. Významnou roli by měly vždy sehrát pilotní projekty a až po nich je čas nasazovat komplexní změny v rámci celé organizace.
Accountability – měřitelnost/zodpovědnost. Průvodce CMO Solution Guide doporučuje nasadit ukazatele, které budou dokumentovat dopad marketingových aktivit na obchodní výsledky. Tímto způsobem se vytvoří kultura osobní zodpovědnosti. Úkolem ředitelů marketingu je rozhodnout o významu jednotlivých ukazatelů, stanovit priority, nastavit parametry a metriky.
„Hlavní principy a doporučení organizace CMO Club jsou stejně tak jádrem naší platformy Oracle Marketing Cloud,“ uvedla Andrea Ward, viceprezidentka divize Oracle Marketing Cloud společnosti Oracle. „Je třeba si k další práci vybrat ta správná data, zpracovat je vhodným způsobem a výsledky používat napříč jednotlivými kanály. To představuje recept, jak si udržet náskok před konkurencí.“
Podrobnější informace (v angličtině)
• Plný text studie The CMO Club a společnosti Oracle (pouze pro členy The CMO Club)
• The CMO Club – hlavní stránka organizace
• Platforma Oracle Marketing Cloud (hlavní stránka), kanál Oracle Marketing Cloud na Twitteru a Facebooku, blog o moderním marketingu společnosti Oracle.