SAP Infoden pro veřejný sektor se zaměřil na občana, data a efektivitu

Hlavním tématem virtuální
konference SAP Infoden pro veřejný sektor 2021 byla modernizace veřejného
sektoru postavená na třech pilířích: občan v centru zájmu, datově řízený stát a
efektivní organizace. Konferenci uspořádaly české a slovenské pobočky SAP za
podpory společnosti IBM jako hlavního partnera.

V úvodu Hana Součková,
generální ředitelka SAP ČR, shrnula roli IT během pandemie. Společnost SAP
podle ní například velmi rychle upravila eNeschopenku tak, aby podporovala COVIDové
programy a ošetřovné. V rámci pomoci organizacím postiženým pandemií SAP již
v březnu celosvětově zdarma uvolnil celou řadu řešení, například pro sběr
zpětné vazby od zaměstnanců pracujících z domova. „Zmínit můžeme také německou
aplikaci na způsob e-Roušky, která během uzávěry pomáhala promptnímu návratu
turistů a má přes 20 milionů stáhnutí, anebo platformu, kterou jsme vyvinuli spolu
s Evropskou komisí s cílem propojit národní eRouškové aplikace,“ uvedla Hana
Součková. Loňský rok tak podle ní umožnil informačním technologiím potvrdit své
místo na slunci a ukázat svoji důležitost.

Tři pilíře moderní
veřejné správy

Moderní veřejný sektor z pohledu SAP stojí na třech pilířích. Prvním je Občan v
centru zájmu neboli „Citizen Experience“ s důrazem na dostupnost a přívětivost
veřejné služby. Na základě zpětné vazby je potřeba poskytované služby neustále
vylepšovat, kontinuálně pracovat na satisfakci občana, stejně jako měřit a v
reálném čase vyhodnocovat jeho zkušenosti s úřady. Procesy nesmí být
komplikované, služby by měly být personalizované a samoobslužné a mělo by
platit pravidlo „řekni mi to jednou“, aby občan nemusel jednomu úřadu dokládat
informace, kterými již disponuje jiný úřad.

Druhý pilíř, Datově řízený
stát, řeší data a datově řízené organizace i samotný stát. V dnešní
technologické době je využívání všech relevantních zdrojů informací a jejich
vyhodnocování v reálném čase s pomocí technologií, jakými jsou strojové učení,
automatizace a inteligentní predikce, prakticky nutností.

Třetím pilířem je Efektivita,
která definuje komplexní systémy jako plně integrované, s jednoduchým nasazením
a správou. Jen pokud budou úřady používat moderní, uživatelsky přívětivé a
automatizované systémy, budou moci díky jejich efektivitě zaměřit svoji energii
na specifické a užitečné činnosti.

Příležitosti pro
digitální stát

V Čechách a na Slovensku dodává SAP veřejnému sektoru spolehlivá řešení již
téměř 30 let nejen jako ekonomický systém pro organizace státní správy,
zdravotnictví, školství, ale i jako platformu pro kritické systémy státu,
jakými jsou státní pokladna, výplatní stroj pojistných i nepojistných dávek,
dotační systémy či daňový systém. Software SAP také podporuje personalistiku
pro statisíce zaměstnanců státní správy. Stále ale existuje mnoho příležitostí
k digitalizaci a inovacím i v jiných v oblastech.

Martin Ferenec, generální ředitel
slovenské pobočky SAP, zhodnotil situaci na Slovensku a přiblížil stav
informatizace slovenské veřejné správy i některé zajímavé projekty. Václav
Provazník z IBM Česká republika hovořil mimo jiné o tom, že již 4 dny po
vyhlášení nouzového stavu IBM připravila chatbota Anežku, který pomáhal
návštěvníkům webu ministerstva zdravotnictví s orientací ve složité situaci. Během
prvního týdne odbavila Anežka 50 tisíc interakcí a umožnila lidem v
callcentrech soustředit se na složitější problémy.

Vladimír Dzurilla, poradce
předsedy vlády a zmocněnec vlády pro oblast IT, a Milan Ištván, prezident
Partnerstvá pre prosperitu, se během panelové diskuse zaměřili na digitální
stát z pohledu České republiky i Slovenska a na to, jaké výzvy obě země čekají
v oblasti digitalizace. Diskutovali také o cloudových technologiích, umělé
inteligenci a v závěru představili svoji vizi fungování moderního státu v roce
2030. V navazující panelové diskusi se Jan Halíř, ředitel sekce
ekonomicko-správní v ČSSZ, a Ivo Rosypal, ředitel odboru provozu a rozvoje
EKIS na Ministerstvu vnitra ČR, zabývali vybranými projekty české veřejné
správy z IT pohledu, například elektronickou neschopenkou či portálem občana.

V odpoledním bloku vystoupili
odborníci ze společností SAP a IBM ve třech separátních sekcích s dalšími
příspěvky, v nichž se věnovali automatizaci agendových systémů, flexibilní
realizaci inovativních procesů moderní veřejné správy, ekonomickému systému
nové generace, personalistice pro 21. století a dalším tématům.

Záznamy prezentací jsou dostupné na www.sapevents.cz.

Tags: