COVID-19 změní strukturu české ekonomiky, tahounem se stanou služby
Mezi
nejdůležitější sektory české ekonomiky z hlediska zaměstnanosti i
ekonomické výkonnosti se do roku 2025 zařadí obor podnikových služeb. Díky
schopnosti fungovat v plně digitálním prostředí a přinášet inovace do
všech oblastí podnikání obor i nadále poroste. Za pět let tak bude ve více než
500 centrech podnikových, inovačních a IT služeb v České republice pracovat
již 180 tisíc zaměstnanců. Obor tak má potenciál výrazně přispět
k transformaci a růstu české ekonomiky.
„Dopad viru COVID-19 na českou ekonomiku
představuje velikou výzvu. Jednotlivé sektory se budou muset transformovat a přizpůsobit
novému modelu fungování a změnám ve světové ekonomice. Opřít bychom se měli o
obory, které fungují v digitálním prostředí, poskytují vysokou přidanou
hodnotu práce a jsou schopné se rychle adaptovat na nové podmínky,“ říká Michal Čermák, partner v poradenské
společnosti McKinsey & Company. Dle něj jsou to například podnikové služby,
které mají potenciál proměnit Českou republiku z tradiční výrobní
ekonomiky s levnou pracovní silou na zemi moderních a inovativních služeb s
vysokou přidanou hodnotou. Kromě toho, že do oboru podnikových služeb vedle
tradičních finančních, personálních a marketingových služeb patří i stále
poptávanější služby vývoje a podpory IT, zavádění robotické automatizace či
datová analytika, je obor plně digitalizovaný a veškeré služby poskytuje
zákazníkům z celého světa přes Internet. Díky tomu jsou centra podnikových
služeb schopna fungovat i mimořádným situacím a krizím navzdory. „Cílem budoucího zaměření české ekonomiky je
snížit její zranitelnost a zvýšit její konkurenceschopnost. Jsme zemí
makroekonomicky stabilní, máme fungující infrastrukturu a vzdělanou pracovní
sílu. Toho musíme využít do budoucna. V současnou chvíli mezinárodní
společnosti restrukturalizují své mezinárodní provozní modely a dívají se na
centra podnikových služeb, aby do nich přesunuly IT, inovace, digitální
dovednosti a další služby s vysokou přidanou hodnotou,“ říká Michal
Čermák a dodává: „To je pro nás zajímavá příležitost.“
Studie
s názvem The Future Now: A Leader’s Vision for Business Services in the
New Digital Era (Budoucnost již dnes: Vize lídrů o podnikových službách
v nové digitální době), kterou publikovala asociace ABSL s poradenskou
společností McKinsey & Company, predikuje, že obor podnikových služeb
v ČR poroste i během příštích pěti let. Dnes v České republice
funguje 310 center podnikových služeb, které zaměstnávají 120 000 lidí. Do roku
2025 však počet místních center vzroste na 500, zaměstnanců tohoto oboru bude
plných 180 000. „Změní se i povaha oboru.
Zdejší centra budou hrát větší roli i v hlavním podnikání mateřských firem,
budou fungovat jako znalostní centra, poskytovat přidanou hodnotu, podílet se
na digitalizaci a dalších transformačních procesech,“ říká Jonathan
Appleton, ředitel ABSL s tím, že česká centra podnikových služeb provozují
především
nadnárodní společnosti se sídlem v EU, nicméně z ČR se obsluhují zákazníci
z celého světa.
IT centra rostou
nejrychleji
Původně
v českých centrech podnikových služeb převládal outsourcing provozu a
transakčních činností, od účetnictví přes logistiku až po lidské zdroje.
Postupně se důraz přesouvá na IT, typicky jde o správu infrastruktury,
nasazování robotické automatizace, digitalizaci nebo vývoj, testování a
nasazování nových produktů a služeb, kybernetickou bezpečnost. V současnosti
pracuje 37 % českých zaměstnanců podnikových služeb v IT, což je o 18
procentních bodů více než v roce 2019.
Celkově
obor v roce 2020 roste 5 % tempem. Jeho dvojciferný růst z posledních
let na chvíli zpomalilo jarní období nejistoty napříč světovou ekonomikou. I
přesto růst reportuje více než polovina center, třetina pak počty zaměstnanců
nenavyšuje, ale ani nesnižuje. Pro rok 2021 predikuje další expanzi 58 %
českých center a zároveň se očekává příchod nových investorů. Navzdory
covidovému zpomalení ekonomiky se plánuje otevření několika nových center
v Praze, Brně a dokonce i v Ostravě. Celkem v oboru vznikne
10
000 nových pracovních míst. „Obor neroste
jen co do zaměstnanců, ale i robotů. Nejmodernější technologie robotické
automatizace a umělé inteligence se v našem sektoru prosazují ve stále
větší míře. Dnes již zastanou práci jako 8750 pracovníků na plný úvazek,“
říká Jonathan Appleton.
Pandemie
prokázala odolnost oboru vůči krizím
Že
je obor podnikových služeb sázkou na jistotu dokazuje i to, jak se dokázal na
jaře vyrovnat s neočekávaným nouzovým stavem. „Centra prakticky ze dne na den převedla valnou většinu svých
zaměstnanců na práci z domova, a zajistila tak nepřerušený a hladký
provoz. Podle 7 z 10 českých center si zaměstnanci i na home office
dokázali udržet stejnou či dokonce vyšší produktivitu. O dobré kondici oboru pak
svědčí i skutečnost, že 84 % českých center podnikových služeb neplánuje žádat
o pomoc v rámci koronavirových vládních programů na podporu ekonomiky,“
říká Jonathan Appleton.
Téměř
dvě třetiny (60 %) center pokračovaly i na jaře v náboru nových zaměstnanců, a
nadpoloviční většina (56 %) center v době krize získala nové obchodní
příležitosti. Některá centra přebírala procesy od svých sesterských organizací
v Asii, kde infrastruktura neumožnila převést všechny lidi na práci
z domu a muselo dojít k dočasnému útlumu provozu, jiná zase rozšířila
svou regionální působnost anebo začala poskytovat nové služby, například IT
podporu zaměstnanců pracujících z domova, konsolidaci dat, digitalizační
projekty či zavádění robotické automatizace.