Digitalizace je pro podniky prioritou, chybí jim ale talenty s patřičnými znalostmi

Podle ředitelů nákupu (CPO, Chief Procurement Officer)
dojde letos ve firmách k dalšímu zrychlování digitalizace nákupních procesů.
Cílem je snaha posunout obor od administrativy směrem ke strategické obchodní
roli. Tento posun s sebou nese organizování dodavatelské sítě, řízení inovací a
růstu, sladění obchodních operací s etickými a sociálními hodnotami, stejně
jako řízení rizik. Vyplývá to z výsledků nového globálního průzkumu provedeného Mannheimskou univerzitou ve spolupráci se společností
SAP Ariba. Studie mimo jiné poukazuje i na nedostatky brzdící proces
digitalizace.

„Dle průzkumu jsou hlavními překážkami zvyšování
výkonnosti oddělení nákupu rozpočtová omezení, dostupnost analytických dat a
nedostatek talentů s potřebným know-how, zejména s analytickými a datovými
znalostmi. Ředitelé nákupu navzdory tomu chápou naléhavost i význam
digitalizace a plánují její zavádění,“ zdůraznil Marcell Vollmer, digitální
ředitel SAP Ariba, a dodal: „Pro společnosti je důležité hledat způsoby
zavádění nových technologií a inovací tak, aby posílily roli oddělení nákupu
při zvyšování příjmů, nikoli pouze při úspoře nákladů.“

Plné využití technologií je stále na nízké úrovni

Pro zlepšení výkonnosti nákupního oddělení je digitalizace považována za důležitou pro 84 % respondentů průzkumu, přičemž primární cíle projektů digitalizace jsou často jasné: automatizace procesů, zlepšení kvality dat, dosažení úspor nákladů a zlepšení souladu s regulatorními požadavky. Osvojení rozvinutých technologií, jakými jsou třeba cloudová řešení, je na průměrné úrovni, využívají je pouze dvě třetiny sledovaných firem (65 %). Také adopce rozvíjejících se technologií je zatím stále na nízké úrovni, méně než 15 % firem využívá umělou inteligenci, strojové učení, chatboty nebo prediktivní analytiku. V popředí jsou zatím zejména společnosti z IT, telekomunikací a médií. Na úplném konci naopak stojí veřejná správa. Výroba, průmysl a zdravotnictví dělají sice obecně také menší pokroky, avšak výroba je lídrem v 3D tisku, automobilový průmysl ve využití digitálních dvojčat, tedy virtuálních replik fyzických zařízení, a finanční služby zase v použití blockchainu.

Digitalizace mění také způsoby práce, firmy musí spoléhat na externisty

Díky digitalizaci se výrazně mění způsob práce. Nedávný průzkum SAP Fieldglass realizovaný ve spolupráci s Oxford Economics ukázal, že organizace se při využití specializovaných talentů stále více spoléhají na externí pracovní sílu.  Ta zahrnuje nezávislé dodavatele a poskytovatele služeb, jako jsou IT poradenské společnosti a marketingové agentury. Podle průzkumu je dokonce celých 42 % výdajů spojených s pracovní silou vynaloženo na externí pracovníky.

Téměř polovina (48 %) vedoucích
pracovníků tvrdí, že by jejich společnost nebyla schopna normálně podnikat bez externistů
a 59 % dokonce uvádí, že jim pomáhají konkurovat v digitálním světě. Většina
členů vedení se domnívá, že externí pracovní síla je důležitá pro dosažení
obchodních cílů, jako je zvýšení rychlosti uvedení produktu na trh (61 %) a
zlepšení zákaznické spokojenosti (67 %). Studie však také upozornila na
nedostatečné efektivní řízení těchto externích pracovníků.

Výzkum dokládá, že poskytovatelé
služeb jsou cenným zdrojem specializovaných dovedností, jako jsou zejména umělá
inteligence, strojové učení, blockchain, datová věda, robotika a internet věcí.
Ty společnosti potřebují k úspěchu v dnešní digitální ekonomice.