Studie ACCA odhaluje dopady Covid-19 na světovou ekonomiku i cesty k zotavení
Dopad pandemie Covid-19
na světovou ekonomiku je nezměrný. Kriticky jsou ohroženy jak firmy, zejména
malé a střední, tak i veřejný sektor. Důsledky krize se promítají i do práce
auditorských firem a finančních expertů. Z nejnovější studie ACCA Covid-19
global survey: inside business, impacts and responses například vyplývá, že
bezmála 40 % malých a středních firem nemá ani vypracovaný plán pro zajištění
kontinuity provozu, který pomáhá zajistit jejich efektivní fungování
v krizových situacích. Významný propad
meziročního obratu očekává napříč kontinenty 85 % firem do 200 zaměstnanců a 86
% předpokládá i výraznou ztrátu.
Studie, kterou v březnu
připravila profesní organizace ACCA (Association of Chartered Certified
Accountants, asociace certifikovaných účetních) na základě průzkumu
zrealizovaného mezi svými více než 10 000 členy působícími v nejrůznějších
organizacích a oborech, odhalila i další velmi vážné důsledky koronavirové
krize.
Pokles efektivity práce a
ztráta příjmů
Se strmým pádem
efektivity práce vyvolaným mimořádnými okolnostmi spojenými s důsledky
pandemie se podle studie ve světě potýká 69 % státních a veřejných institucí,
59 % neziskových organizací, 55 % firem a finančních institucí a také
polovina akademické sféry. Snížená poptávka po zboží a službách, problémy
s cash-flow a narušení dodavatelských řetězců ovšem nejvíce dopadá zejména
na menší a střední firmy. Na otázku, zda po vypuknutí pandemie jednotlivé
organizace přepracovaly finanční výhledy pro rok 2020, odpovědělo pozitivně 55
% podniků, ovšem jen 35 % veřejných a 47 % akademických institucí.
Aktualizované finanční výhledy jsou přitom velice důležitým nástrojem ke
zvládnutí dopadů krize a k co nejrychlejšímu zotavení organizace. Znalosti
a erudice účetních a specialistů zodpovědných za finanční procesy zde hraje
naprosto klíčovou roli.
Nové výzvy pro auditory
Specifické dopady pak má
probíhající pandemie na práci auditorských firem a na vlastní auditní procesy,
neboť ty vyžadují komunikaci a bezprostřední spolupráci s auditovanými
subjekty. Důležitým faktorem je mimo jiné i skutečnost, že právě v těchto
měsících probíhá hlavní auditorská sezóna, a mnoho auditů se tedy aktuálně
realizuje. I když digitalizace a využití nových technologií práci auditorů
výrazně usnadňuje, koronavirový šok znemožnil mnoha firmám vykonávat své
činnosti běžnými a navyklými postupy. Více než polovina auditorů (53 %)
odpověděla, že čelí tlakům na urychlené dokončení práce, více než třetina (36
%) je přesvědčena, že nedokáže dodržet stanovené termíny, a čtvrtina uvádí, že
se setkává s problémy při shromažďování informací a dokumentů. Problémem v této souvislosti je i to, že
mnoho auditorů stále vyžaduje originály dokumentů, případně dokumenty
vlastnoručně podepsané jednateli firem. Dodávání těchto podkladů je ovšem při
aktuálním fungovaní služeb a přetížení kurýrů nesmírně časově a finančně
náročné. Dalších 27 % respondentů z řad auditorů říká, že vnímá
zvýšená rizika spojená s oceňováním aktiv, s úplností závazků nebo
s problémy v pokračování podnikatelské činnosti vzhledem k tomu,
že budoucnost mnoha firem je v současné situaci nejistá. Necelá pětina
naopak oznámila vznik významných příležitostí poskytovat v průběhu auditu
hlubší analýzy a kvalitnější údaje.
Dramatický nárůst
kybernetických útoků
Jistý zmatek a určitá
míra dezorganizace, kterou pandemie Covid-19 způsobila, je živnou půdou pro
kybernetickou kriminalitu. Množství kybernetických útoků za poslední dva měsíce
několikanásobně vzrostlo. S cílem narušit nebo ochromit jejich činnost,
poškodit pověst, destabilizovat situaci a vyvolat napětí ve společnosti míří
útoky nejen na státní a veřejné instituce, nemocnice a úřady, ale i na malé a
střední firmy. Bez ohledu na ekonomické i společenské dopady pandemie je
naprosto nezbytné nezapomínat na kybernetickou bezpečnost a neodsouvat ji do
pozadí.
„Svět po pandemii už
nikdy nebude stejný jako před ní, na tom se shoduje většina světových lídrů,“
říká Viera Kučerová, ředitelka českého zastoupení ACCA, a dodává: „Bude
třeba nejenom oživit podniky a instituce, ale znovu vybudovat i důvěru
v ekonomiku. Na druhou stranu krize podnítí celou řadu nových obchodních
příležitostí a inovací a svět bude potřebovat vzdělané a pružné finanční
profesionály, kteří se dokáží rychle orientovat v současném
digitalizovaném světě a budou se schopni rychle zapojit do transformace
obchodních modelů a iniciativ pro udržitelnost a odolnost podniků.“
Konat, analyzovat a
předvídat
Pro organizace, které
čelí důsledkům krize Covid-19 připravila ACCA deset konkrétních doporučení,
které jim umožní efektivně reagovat na vzniklou situaci. Jsou rozdělena do tří
skupin: Act, Analyse, Anticipate, tedy konat, analyzovat a předvídat, a
pokrývají široké spektrum aktivit, které jim pomohou správně plánovat zotavení
i budoucí strategie. Finančním manažerům a účetním nabízí ACCA nejrůznější
kurzy a certifikace. Většina kurzů probíhá online. Plná kvalifikace ACCA je pak
v mezinárodním měřítku srovnatelná s MBA.