Vánoční sezóna v plném proudu, e-shopy rozesílají desítky newsletterů týdně
České internetové obchody se začaly chystat na Vánoce již koncem října. První newsletter s vánoční tématikou se v e-mailových schránkách zákazníků objevil 26. října. Intenzivněji začaly e-shopy komunikovat vánoční témata od 1. listopadu. Z velkých českých internetových prodejců se vánoční nabídce začaly nejdříve věnovat Sparkys, Mountfield a Mall. Protože z hlediska efektivity jsou nejvýkonnějším marketingovým kanálem internetových obchodů právě e-mailové newslettery, můžeme se až do Vánoc těšit na desítky zpráv týdně.
Podle analýzy VIVmail.cz rozeslaly velké české e-shopy před loňskými Vánocemi téměř 2000 newsletterů, v nichž představily přes 20 000 produktů od více než 3000 značek z celého světa. V newsletterech bylo nabídnuto přes 11 000 produktů za speciální cenu, u téměř 9 000 se nabízela doprava zdarma. K nejaktivnějším e-shopům patřila Alza, Mall, Okay a Kasa. Alza například odesílala minimálně 34 newsletterů měsíčně, Mall se držel spíše u každodenní frekvence s 27 newslettery za měsíc. Nejčastějšími značkami promovanými v newsletterech byly v tomto období Samsung, Lenovo, Philips a Sony.
„Letošní předvánoční období nebude co do frekvence komunikace jiné. Změnou však u mnohých e-shopů personalizovaná nabídka. Internetoví prodejci začali výrazně investovat do systémů pro inteligentní e-mailing, který přináší vysokou míru personalizace a neobtěžuje zákazníky zbytečným sdělením,“ uvedl Vladan Hejnic, ředitel společnosti VIVmail.cz s tím, že v těchto dnech se e-shopy nejvíce v komunikaci zaměřují na tipy na vánoční dárky a akcentují připravovanou akci Den dopravy zdarma.
Jak uspět s vánočními newslettery
• Díky zvýšení frekvence komunikace a množství slev se metriky přes vánoční sezónu spíše snižují. Nečekejte tedy krom konverzí nárůst metrik a nedělejte unáhlené závěry. Zkuste zapojit nové prvky jako například GIFy, ikony v předmětu, personalizaci a ideálně i dynamický obsah. Zbytečně příjemce nezahlcujte.
• Snažte se pro každý newsletter vybrat jedno téma a nepřehánějte to s Call to Action (CTA). Největší Click Rate je vždy v menu, hlavním banneru pod menu a vrchní části produktů v newsletteru. Snažte se proto umístit nejzajímavější produkty v horní části a držet je v jedno-sloupcovém layoutu s výrazným produktovým obrázkem a pokud možno i zvýrazněnými benefity k nákupu.
• V případě, že očekáváte nárůst metriky CTOR, je potřeba zaměřit se na A/B testování a vyzkoušet lákavější popisky CTA prvků, dávat si pozor na přehlednost, vyvarovat se nevhodného designu a v neposlední řadě personalizovat nejen oslovení, ale i samotný obsah.
• Podle statistik IBM Marketing Cloud v segmentu Retail/E-commerce se v předvánočním období snižuje míra otevření e-mailových newsletterů, vloni z 20,9 % na 17,6 %. Adekvátně klesá i míra prokliku, a to z mimosezónních 3,6 % na 2,8 %. Další sledovanou metrikou je CTOR, prokliky z otevřených e-mailů, kde vloni před Vánocemi došlo k poklesu ze 14,8 na 14 %.
Pro editory – Slovníček pojmů
• Open Rate (OR) – procento otevřených e-mailů vzhledem k rozeslaným
• Click-Through Rate (CTR) – procento kliknutí vzhledem k rozeslaným e-mailům
• Click-Through Open Rate (CTOR) – procento kliknutí vzhledem k otevřeným e-mailům, označováno také jako míra efektivity (Effective Rate)